14 Nis 2017

OTURDUĞUNUZ YERDE ZAYIFLAMAK İSTER MİSİNİZ?


Benimki de laf. Kim istemez ki?
Son 1,5 aydır oturduğum yerde zayıflıyorum. Oturduğum yerde, hiç spor yapmadan, tv izleyerek, uyuyarak, bilgisayar başında takılarak 2 kilo verdim. Ne yaparak mı? Vegan olarak.
KÜÇÜK BİR BAŞARI adlı yazımda spora başladığımı ve 8 kilo verdiğimi anlatmıştım. O dönem ve öncesinde -maalesef- vegan değildim. Kilo aldığında vücudundaki bütün dengeler değişen, bütün işleyişi bozulan, en küçük sağlık sorunları bile kocaman olan bahtsız bir insanım. Bu yüzden hayatımın hiçbir evresinde kilo alma ve kilolu kalma şansım yok. Zaten kilo vermeye çalışmadığım bir dönem de pek hatırlamıyorum. Bazen rehavete kapılıp kilo aldığımın farkına varamıyor; bunu fark eder etmez de spora başlıyorum. Bugüne dek hep böyle oldu yani. Oturduğum yerde kilo verdiğim olmuş muydu? Hayır olmamıştı.
20 Şubat 2017'de vegan oldum. Nasıl vegan oldum başlıklı ve içerikli başka bir yazı yazacağım, şimdilik sadece en çok merak edilen konuya açıklık getirmek istiyorum. Vegan olunca zayıflayabiliyor muyuz? Evet zayıflayabiliyoruz hem de yiyerek, yediklerimizden mutlu olarak, sağlıklı beslenerek ve vücudumuzu yormayarak, zorlamayarak.
Vegan beslenme nedir? Vegan beslenme, hayvan vücudu, çıktısı, salgısı, parçası, kemiği ve bunları içeren hiçbir şeyi yiyip içmemek üzerine kurulu bir beslenme sistemidir. Yani hayvan bedeni, hayvan sütü, bal, yumurta ve bunları içeren hiçbir şey yiyip içmeyeceksiniz. Bunun dışında kalan her şeyi tüketebilirsiniz.
Meselenin etik boyutuna bu yazıda girmeyeceğim; ama şuna emin olabilirsiniz ki etik açıdan çok sağlam, çok geçerli sebepler var ortada.
Ben 8 kiloyu spor yaparak vermiştim. Tabii o arada doğru düzgün beslenmeye giriş yapmış, daha çok su içmeye başlamış, hayatıma badem, fındık, ceviz, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru incir, bol meyve, zeytinyağı, sebze gibi şeyleri almıştım. Aslında bilmeden bir nevi vegan beslenmeye doğru gidiyormuşum, şimdi düşününce öyle olduğunu anlıyorum.
Vegan olmakla kilo vermenin ne ilgisi var?
Şu ilgileri var efendim.
1. Hayvanları mal ve kaynak olarak görüp onlardan hayatları pahasına aldıklarımız bize ait değil ve onları hazmedemiyoruz. Kafamıza faydalı olarak kazınan ve gıda olmayan bütün o şeylerin aslında vücudumuzda yeri yok. Size bunlar olmadan olmayacağı söyleniyor; çünkü tıpkı silah endüstrisinin savaşlara gereksinim duyduğu gibi, et-süt endüstrisi de hayvan öldürmeye ve hayvan ölüsü yemeye istekli insanlara gereksinim duyuyor.
2. Sadece doğduğumuzdan beri bu şekilde yedirilip içirildiğimiz ve sonrasında aynısını yapmaya devam ettiğimiz için, görünenin arkasındaki gerçeği hiç merak etmiyor ve araştırıp düşünmüyoruz. Ne yazık ki bizim alışkanlıklarımız, tarihten bu yana milyonlarca masum ve savunmasız hayvanın acı çekmesine ve katledilmesine sebep oluyor. İnsanlık olarak kötü ve yanlış şeylere alışkınız, üzgünüm.
3. Vegan olduğunuzda, yemeniz ve daha çok yemeniz için dayatılan, her an her yerde kolayca ulaşabildiğiniz sayısız seçenekteki faydasız yiyecekten otomatikman uzaklaşıyorsunuz. İçinde süt, süt ürünü, bal olmayan abur cubur ya da keyif seçeneğiniz gayet makul sayıda ve bu hem yeterli hem de sağlıklı.
4. Dışarıdan yemek söyleme, her an bir yerlerde bir şeyler yeme gibi olaylar hayatınızda kalmıyor. Buzdolabınızın tamamen masum ve sağlıklı şeylerle dolduğunu fark ediyorsunuz. Yemek yapmanız gerekiyor ve kendi yemeğinizle meşgul olmak hem eğlenceli, hem sağlıklı hem de önce göz doygunluğu sağladığı için daha çabuk ve daha kolay doymanızı sağlıyor.
5. Hayvanların yemek değil, birer can, birer kişi, birer masum olduğunu anladığınız zaman zaten neyin yemek olup olmadığını da anlıyorsunuz. Hayatım boyunca bu derece zevkle yemek yapmamış ve yememiştim. Neredeyse bütün dünyanın onayladığı bir yanlıştan dönmenin haklı gururu ve tabağınızda hiçbir hayvanın kanı, gözyaşı, acısı, ölüsü olmadığını bilmenin mutluluğu birleşince, yemek yapmak da yemek de tam anlamıyla keyif ve huzur oluyor.
6. Vegan değilseniz farkında olmadan sürekli aynı şeyleri yiyorsunuz demektir. Sürekli aynı şeyleri yerseniz sürekli aynı kiloda kalırsınız. Vegan olunca, kimsenin ağlamasını ve ölmesini gerektirmeden yiyebilecek ne çok şey olduğunu görüp şaşıracaksınız. Üstelik hepsi sağlıklı ve lezzetli.
7. Araştırdıkça, öğrendikçe daha sağlıklı ve daha güzel beslenmeye başladığınızı göreceksiniz. Neyin yeterli olduğunu bilmenin özgüveni, sizi midenize daha fazlasını yollamaktan alıkoyacak.
8. Ben yeniden spora başlamayı düşünüyorum; çünkü spor yapmak beni mutlu ediyor. Ama, hayvanlara ait olan şeyleri mutfağımdan ve tabağımdan çıkararak, doğru beslenerek, yiye yiye zayıfladığımı, bunun için kılımı bile kıpırdatmam gerekmediğini görmek aşırı derecede iyi hissetmemi sağladı ve bir müddet bunun tadını çıkarmak istiyorum. Spor biraz bekleyebilir.
9. Vegan beslenirseniz vücudunuz olması gereken ağırlığa kendiliğinden gelir ve durur. Hem her şeyi yiyip hem de zayıflayamayız. Bunu özellikle de bizim vücudumuza ait olmayan şeyleri her gün her öğünde tüketerek yapmanın imkanı yok.
10. Veganlık yalnızca beslenmeyle ilgili bir şey değildir. Bunun yanı sıra bir de yaşamınızın her alanından hayvan kullanımı ve sömürüsünü çıkardınız mı yaşayacağınız iç huzurunun ve herkese her şeye rağmen doğruyu yapmış olmanın mutluluğunun tarifini yapabileceğimi sanmıyorum. Kelimelerime bunu anlatabilecek kadar güvenmiyorum.
11. Şu iki siteyi ziyaret ederseniz burada bana, zaman ve alandan dolayı yeterince açıklayamayacağım sorular sormanıza hiç; ama hiç gerek kalmaz. HAYVANLARA ADİL DAVRANMA KILAVUZU  /  VEGAN OLUYORUM
12. Oturduğum yerde zayıflıyorum ve açıkçası "hayvan sömürüsü içeren şeyler haricindeki her şeyi" yiyorum. Sağ taraftaki instagram logosundan instagram hesabıma ulaşarak (ve biraz gerilere giderek) yediklerime bakabilirsiniz ki günden güne daha doğru ve daha sağlıklı besleniyorum; çünkü öğreniyorum.
13. Öncesi fotoğrafımı koymak istemiyordum; ama burada gerekli olduğunu düşündüğüm için istisnaya yer vereceğim. Sporla bir şekilde bağlantılı olduğumdan düzgün görünüyorum; ancak hala fazla kilom var. Vegan hayat ve biraz daha sporla onları da vereceğimden eminim dersem abartmış olmam.
ÖNCESİ

SONRASI

14. Hayvanları seviyorum. Hayvanları çok seviyorum. BÜTÜN HAYVANLARI ÇOK SEVİYORUM.
15. Artık sevdiklerimi öldürtmüyor ve yemiyorum. Mutluyum.
Vegan bir gelecekte, kansız, şiddetsiz, acısız, gözyaşısız, renkli sofralarda, bize olduğu kadar onlara da ait olan bu dünyada hayvanların özgür ve mutlu bir şekilde yaşayabildiği adil bir hayatta buluşmak inancıyla.

6 yorum:

  1. Fidan. Örnek bir insansın kızım. Ben biraz uzak kaldım bloğumdan, yeni yeni okumaya başladım, bir iki yayın yaptım ama hâlâ randımanlı yazamıyorum.
    Ben doğrusunu yazmalıyım, daha vegan olamadım. Şu an yaptıklarımı değil, hazırlananları yediğim için sanırım uygulamam zaman alabilir. Sana sonuna kadar katılıyorum kızım. Bu senin vicdanını çok rahatlattı ve bunun huzuru içindesin. Bugün face,de bir video gördüm. Bir köpek, insanların çoğunun ayılar gibi iştahla yedikleri, tükettikleri bu anlaşılmaz hayatta bir köpek kemik yığınına dönüşmüştü çekimin başında. Sonra aşama aşama çekilip birleştirilerek tamamlanmış kayıtta, bir adam gibi adamın onu besleme safhaları gösteriliyor. Hayvancık o kadar yemesine rağmen hâlâ ayakta duramıyordu. Nihayet aylar sonra öyle güzel bir köpek çıktı ki ortaya sevmeye doyamaz insan. Sahibine nasıl minnet duygusu içinde. Ağlamaktan haraboldum. Böyle bir dünyayı sevemem ben. Sevgiler kızım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz sevgili Ece Hanım. Ben tek başıma ve dilediğim şeyi yapma özgürlüğüne sahip olduğum için sıkıntı çekmiyorum. Dediğiniz gibi, siz de kendi yaptıklarınızı yiyebilecek koşula sahip olduğunuzda işler değişecektir. Sizin gibi durumun farkında olup koşullar gereği vegan olmak için uygun zamanı kollayan insanlara saygı duyuyorum. Bunda bir sıkıntı görmüyorum; ama gerçeği görmemekte inat eden, yiyip içtiği şeylerden vazgeçmemek için nereden nasıl geldiğini görmezden gelen, bir sürü saçma bahaneyle kendini kandıran insanlar için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Ben de yeni yeni sakin yazabilme moduna giriyorum zaten. İşin mutfak kısmı eğlence; ama hayvanlara yaptığımız ve kimsenin kabullenmediği zulüm maalesef katlanılması çok zor bir farkındalık. Kedi ve köpekleri yememeyi başarabilmişiz en azından, artık böyle avunuyorum. İneklere, tavuklara, koyunlara, kuzulara, civcivlere, buzağılara, hindilere, balıklara ve birçok hayvana yaşam hakkı bile vermiyoruz. Kediler köpekler gibi olduklarını kabul bile etmiyoruz, direkt yemek olarak bakıyoruz onlara. Böyle bir dünyayı ben de sevemiyorum; ama nefesim yettiğince vegan olduğumu ve neden vegan olunması gerektiğini dile getireceğim. Hayvanların çığlıkları duyulmuyor, bari insan olarak aynı dili konuştuğum canlılara ben bir şeyler anlatmaya çalışayım. Umarım koşullarınız elverdiği takdirde siz de vegan olursunuz, iyi insanların hayvanların safına geçmesi gerçekten çok önemli. Sevgilerimle.

      Sil
  2. Öncesinden iki kişi çıkmış sonrasına sağlıklı görünüyorlar B12 vitaminine dikkat etmen gerek muz,havuç,lahana ve tahta diyesim geldi hatta demişim alakasız işte öyle bir şey...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, 10 kilo verdim bir şeyler değişmiş haliyle. Öneriniz, uyarınız için teşekkür ederim. Ben veganım, yani neyi yemem neyi yememem gerektiğini çok iyi biliyorum. B12 endişe edilmesi gereken bir konu değil. Birçok sömürüsüz çözümü var. Vegan olmayı düşünürseniz (tabii vegan değilseniz) bildiklerimi sizinle seve seve paylaşırım.

      Sil
  3. Canım tebrik ederim, epey vermişsin fotoğraflardan çok belli oluyor. Darısı başıma:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vegan ol :)) İşin çok kolaylaşır. Teşekkür ederim.

      Sil